Metoda Projektu
Młodzi ludzie, wchodząc w dorosłość, muszą posiadać nie tylko wiedzę, ale także umiejętności jej wykorzystania. Wymaga się od nich kreatywności, interdyscyplinarności, samodzielności i umiejętności współpracy z innymi.
Metoda projektu to doskonały sposób motywowania uczniów do nauki. Samodzielność, świadomość wagi zadań, możliwość decydowania o ich realizacji powodują, że nie trzeba dodatkowo zachęcać ich do pracy.
Motorem napędzającym projekt jest zmiana – zmiana w postrzeganiu, w myśleniu, w przyjmowaniu postaw. Projekt ma dostarczać nowej wiedzy, uczyć sposobu jej wykorzystania, rozwijać umiejętności, wpływać na nasze emocjonalne relacje z rzeczywistością. Najważniejszymi cechami projektu są: jego interdyscyplinarny charakter i samodzielne podejmowanie decyzji przez uczniów.
Wpływ projektu na uczniów
Projekt angażuje większą liczbę uczniów, motywuje uczniów do samodzielnej pracy, rozwija umiejętność pracy w zespole, wzbogaca wiedzę i uczy jej wykorzystania w praktyce, kształtuje świadomość uczniów, poszerza ich horyzonty myślowe, czyni bardziej ciekawymi świata zewnętrznego, podnosi poziom umiejętności interpersonalnych i językowych (wzbogaca słownictwo), kształtuje postawę obywatelską, wyzwala przedsiębiorczość, wpływa na zmianę postaw uczniów wobec siebie, partnerów i środowiska. Dzięki realizacji projektu uczniowie zyskują poczucie większej wartości i pewności siebie.
Praca metoda projektów służy nabywaniu wielu umiejętności, m.in.:
– podejmowania decyzji,
– przyjmowania odpowiedzialności,
– współpracy w grupie,
– planowania i organizacji pracy,
– zbierania i selekcjonowania informacji,
– samodzielnego uczenia się,
– rozwiązywania problemów,
– twórczego myslenia,
– komunikowania się,
– oceniania własnej pracy,
– prezentacji jej efektów